Forum de Calatorie si Fotografie
Doriți să reacționați la acest mesaj? Creați un cont în câteva clickuri sau conectați-vă pentru a continua.

In jos
lucib
lucib
Membru Distins
Membru Distins
Posts : 565
Points : 1271
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO
http://fotografiecluj.blogspot.ro

Tamron 70-200 mm f/2,8 - supertele de buget, testat pe Nikon D90 Empty Tamron 70-200 mm f/2,8 - supertele de buget, testat pe Nikon D90

Mier Oct 23, 2013 3:09 pm
Probabil că nu există nikonist care să nu viseze la un 70-200 f/2,8, teleobiectivul preferat al fotografilor de sport, wildlife și nuntă, deopotrivă. Totuși, originalul de la Nikon are un preț pe care cine nu câștigă bani serioși din fotografie nu prea are cum și-l permite (8999 lei în oferta F64, ceea ce e mult, chiar și cu rucsacul Tamrac cadou oferit la promoție Smile).

Există însă și o alternativă de buget la super-tele-ul Nikon, oferită de cei de la Tamron. Acoperă exact aceeași plajă focală, 70-200 mm și are aceeași diafragmă luminoasă de f/2,8, indiferent de focala folosită - element caracteristic pentru un obiectiv zoom de clasă profesională, totul la un cost semnificativ mai mic (3299 lei în oferta F64).

Nu neg că, urmare a testării în urmă cu ceva vreme a teleobiectivului de buget Tamron 70-300 mm f/4-5,6 (care, la 599 lei, costă sub jumătate din prețul unui Nikon 55-300 mm, dar atâta și face, fiind lent și foarte soft), eram sceptic în ceea ce privește performanțele acestei mărci de obiective, gândite în primul rând pentru a fi ieftine și abia apoi pentru performanță.

Această companie a scos însă în ultimii doi ani câteva obiective reușite, între care Tamron 18-270 mm, f/3,5-6,3, pe care l-am testat în urmă cu ceva vreme, alături de 70-200 mm f/2,8, pe care am avut de curând ocazia să-l testez în showroom-ul F64.

La 1,15 kg greutate și 19,4 cm lungime, obiectivul nu e tocmai un fulg, însă e mai ușor și mai mic decât fratele mai scump de la Nikon (1,54 kg, 20,9 cm). Acest lucru e îmbucurător în special pentru ieșirile în natură, când pe lângă aparatul de fotografiat mai cărăm cu noi suficient de multe lucruri, încât să nu ne mai dorim 400 grame în plus la bagaj.

Totuși - lucru inevitabil în cazul teleobiectivelor profesionale - niciunul din cele două nu sunt obiective cu care să treci neobservat; din contră, vor atrage atenția tuturor privitorilor, care vor ști că au de-a face cu un fotograf serios, care investește în pasiunea/îndeletnicirea sa. Deși acest aspect nu e tocmai de dorit în fotografia de călătorie, când am dori să fim cât mai discreți într-un loc străin, unde nu cunoaștem zonele cu infracționalitate crescută, el este tocmai căutat de fotografii de nuntă, care doresc să-și impresioneze clienții.

Principalul atu al obiectivelor luminoase, cu f/2,8 este însă posibilitatea de a fotografia din mână, la timpi de expunere mult mai scurți decât cu cele cu diafragmă variabilă.  De patru ori, mai exact, față de f/5,6. Astfel, dacă la un moment dat cu un 55-300 am avea nevoie de un timp de 1/50 sec., la care imaginea riscă să iasă mișcată, cu 70-200-le putem fotografia nestingheriți la 1/200 sec. - un timp mult mai sigur pentru obținerea unor imagini clare.

În plus, spre deosebire de teleobiectivele pentru amatori, suratele lor de clasă profesională realizează atât zoom-ul, cât și focalizarea, intern, nemodificându-și deloc lungimea și nerotind elementul frontal. Putem astfel utiliza fără probleme filtrele de polarizare sau degrade, dar și sta liniștiți că nu ne vor pătrunde impurități în obiectiv la acționarea inelului de zoom - aspect util pe vreme rea sau în zonele nisipoase, de exemplu.

La focale lungi și diafragme deschise, separația subiectului de fundal se realizează excelent, după cum puteți vedea mai jos, în imaginile de test pe care le-am realizat în showroom-ul F64, cu D90-ul meu. Bokeh-ul este de asemenea unul plăcut, sursele de lumină fiind din afara planului de claritate fiind estompate circular și difuz (deși constat că au o formă ușor alungită, nu perfect rotundă).

Puteți vedea în continuare imaginile de test; nu am aplicat niciun crop asupra lor, pentru a păstra încadrarea specifică fiecărei focale utilizate. Singurul aspect modificat la prelucrarea RAW-urilor fiind balansul de alb, pentru o redare fidelă a culorilor.


Tamron 70-200 mm f/2,8 - supertele de buget, testat pe Nikon D90 10448467713_8c15e62de1_z
(Clic pe imagine, pentru a o vedea la rezoluție maximă pe server-ele Flickr)

1/100 sec., f/2,8, ISO 800, 200 mm

Tamron 70-200 mm f/2,8 - supertele de buget, testat pe Nikon D90 10448318585_26ddc0f012_z
1/100 sec., f/2,8, ISO 800, 200 mm

Tamron 70-200 mm f/2,8 - supertele de buget, testat pe Nikon D90 10448275464_2f5fbef3c1_z
1/320 sec., f/2,8, ISO 1000, 185 mm

După cum se observă, imaginile au o calitate mai mult decât mulțumitoare, fapt ce ar constitui o recomandare de cumpărare în favoarea 70-200-lui de la Tamron. Totuși, ce nu am putut testa este fiabilitatea obiectivului în caz de utilizare intensă. Despre varianta produsă de Nikon este cunoscut faptul că e un obiectiv rezistent, făcut să servească fotografii profesioniști chiar la o utilizare intensă, de ordinul miilor de cadre pe zi; Tamron-ul fiind mai puțin răspândit, nu am avut ocazia de a discuta cu posesori ai acestuia, pentru a le afla părerea (în timp ce cunosc mai mulți proprietari de Nikon 70-200, cu toții mulțumiți).

Date fiind însă prețul de achiziție convenabil pentru clasa sa și greutatea mai redusă, aș spune că Tamron 70-200 reprezintă o alegere convenabilă pentru fotografii cu un buget limitat, aflați însă în căutarea unui teleobiectiv zoom de clasă profesională.


Tamron 70-200 mm f/2,8 - supertele de buget, testat pe Nikon D90 Tamron-AF-S-SP-70-200mm-f-2-8-Di-LD-IF-Macro-Nikon-11992-1
Tamron AF-S SP 70-200mm f/2.8 Di LD IF Macro - 3299 lei în oferta F64
Sus
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum