Fotografii rutiere - panning-uri pe Calea Turzii, Cluj
Joi Mai 16, 2013 3:36 pm
Există zile în care vremea rea ne strică toate planurile, iar minunata ieșire pe care ne-o planificam devine cel mult o șișire de shopping... sau pur și simplu așteptăm autobuzul, care nu mai vine, iar arătătorul așteaptă nerăbdător să apese declanșatorul aparatului.
Un subiect la îndemână, dar care poate oferi rezultate spectaculoase prin dinamismul acțiunii, îl reprezintă panning-ul, realizat pe automobilele ce se perindă prin fața noastră. Urmărind autovehiculul cu aparatul, sincronizându-ne viteza unghiulară cu care ne rotim cu cea cu care el trece prin câmpul nostru vizual și utilizând un timp de expunere suficient de lung (de ordinul a 1/40-1/60 sec., pe care îl putem scurta chiar sub 1/100 sec. în cazul vitezomanilor) și declanșând la momentul în care acesta se află în poziția dorită din cadrul nostru, putem obține imagini similare cu cele din revistele auto.
E drept că totul devine mult mai ușor când ai un scule profi, trecând de 15000 lei (am testat o dată combinația Nikon D600 + 70-200 f/4 și pot spune că am fost impresionat, pozele pur și simplu ieșeau bine în cam orice situație)... însă putem obține rezultate absolut onorabile chiar și cu instrumente mai modeste, accesibile, după cum se poate vedea mai jos.
În câteva ocazii, când eram pe Calea Turzii - loc unde panta abruptă obligă șoferii să apese pedala de accelerație la urcare, iar la coborâre sunt tentați să se lase purtați de gravitație, am scos aparatul și m-am apucat de fotografiat (beneficiind, într-o zi, și de vremea ploioasă, reflexiile în asfalt și dârele de apă contribuind la un plus de dinamism al cadrelor în cauză).
Astfel, următoarele trei imagini au fost realizate cu un DSLR destinat începătorilor, Nikon D3100, iar ultima chiar cu o "săpunieră", Canon A1100is.
Panning realizat cu săpuniera:
Un subiect la îndemână, dar care poate oferi rezultate spectaculoase prin dinamismul acțiunii, îl reprezintă panning-ul, realizat pe automobilele ce se perindă prin fața noastră. Urmărind autovehiculul cu aparatul, sincronizându-ne viteza unghiulară cu care ne rotim cu cea cu care el trece prin câmpul nostru vizual și utilizând un timp de expunere suficient de lung (de ordinul a 1/40-1/60 sec., pe care îl putem scurta chiar sub 1/100 sec. în cazul vitezomanilor) și declanșând la momentul în care acesta se află în poziția dorită din cadrul nostru, putem obține imagini similare cu cele din revistele auto.
E drept că totul devine mult mai ușor când ai un scule profi, trecând de 15000 lei (am testat o dată combinația Nikon D600 + 70-200 f/4 și pot spune că am fost impresionat, pozele pur și simplu ieșeau bine în cam orice situație)... însă putem obține rezultate absolut onorabile chiar și cu instrumente mai modeste, accesibile, după cum se poate vedea mai jos.
În câteva ocazii, când eram pe Calea Turzii - loc unde panta abruptă obligă șoferii să apese pedala de accelerație la urcare, iar la coborâre sunt tentați să se lase purtați de gravitație, am scos aparatul și m-am apucat de fotografiat (beneficiind, într-o zi, și de vremea ploioasă, reflexiile în asfalt și dârele de apă contribuind la un plus de dinamism al cadrelor în cauză).
Astfel, următoarele trei imagini au fost realizate cu un DSLR destinat începătorilor, Nikon D3100, iar ultima chiar cu o "săpunieră", Canon A1100is.
Panning realizat cu săpuniera:
Re: Fotografii rutiere - panning-uri pe Calea Turzii, Cluj
Vin Mai 17, 2013 1:14 am
Foarte frumos cum totul se mişcă în fotografie, mai puţin maşina.
Re: Fotografii rutiere - panning-uri pe Calea Turzii, Cluj
Vin Mai 17, 2013 12:56 pm
Exact asta e ideea: în acest fel, nu doar că înfățișezi mașina, ci și redai senzația de mișcare.
De fapt, totul e doar o iluzie optică: mașina e în mișcare chiar rapidă, peisajul ambiental e și el în mișcare inversă relativ la fotograf - care trebuie însă să se sincronzieze perfect cu vehiculul în trecere.
Cel mai bine este să începi mișcarea din momentul în care ai observat mașina venind, iar în momentul oportun să declanșezi. Dacă începi mișcarea doar când crezi că e unde ai dori în cadru, există riscul să-ți iasă și mașina mișcată (cel mai adesea pentru că, pe porțiunea respectivă, ai fost tu mai rapid în a roti aparatul decât ea pe drum).
După cum spuneam, am avut ocazia să fac panning-uri și cu echipamente de top - și ce pot spune este că rata de succes e mai mare și e mult mai ușor să obții o imagine bună, din prima.
Imaginea de mai sus e realizată cu Nikon D600 (8999 lei body, în oferta F64).
Dar asta nu înseamnă că dacă nu vrei să te vinzi la cămătari ar trebui să renunți să faci fotografie... din contră, cu ceva antrenament, după cum arătam mai înainte, poți obține rezultate onorabile și cu un DSLR destinat începătorilor, sau chiar cu săpuniera compactă.
De fapt, totul e doar o iluzie optică: mașina e în mișcare chiar rapidă, peisajul ambiental e și el în mișcare inversă relativ la fotograf - care trebuie însă să se sincronzieze perfect cu vehiculul în trecere.
Cel mai bine este să începi mișcarea din momentul în care ai observat mașina venind, iar în momentul oportun să declanșezi. Dacă începi mișcarea doar când crezi că e unde ai dori în cadru, există riscul să-ți iasă și mașina mișcată (cel mai adesea pentru că, pe porțiunea respectivă, ai fost tu mai rapid în a roti aparatul decât ea pe drum).
După cum spuneam, am avut ocazia să fac panning-uri și cu echipamente de top - și ce pot spune este că rata de succes e mai mare și e mult mai ușor să obții o imagine bună, din prima.
Imaginea de mai sus e realizată cu Nikon D600 (8999 lei body, în oferta F64).
Dar asta nu înseamnă că dacă nu vrei să te vinzi la cămătari ar trebui să renunți să faci fotografie... din contră, cu ceva antrenament, după cum arătam mai înainte, poți obține rezultate onorabile și cu un DSLR destinat începătorilor, sau chiar cu săpuniera compactă.
Re: Fotografii rutiere - panning-uri pe Calea Turzii, Cluj
Lun Mai 20, 2013 9:30 am
Îţi trebuie determinare, nu glumă să stai în ploaie să faci panning-uri.
Re: Fotografii rutiere - panning-uri pe Calea Turzii, Cluj
Lun Mai 20, 2013 3:31 pm
Sau pur și simplu se întâmplă următorul lucru: ai ieșit la fotografiat și te-a prins ploaia. Oricum te cam uzi, mai ales dacă e și nițel vânt. Ai putea să pleci îmbufnat, supărat că ploaia ți-a stricat acea zi superbă, cu un cer albastru de cleștar și 2-3 norișori albi, pufoși, pe care îi adoră recenzorii de la agențiile de stock photography... sau ai putea să faci ceva diferit.
Așa că mai bine scoți aparatul și-i dai bătaie. Sunt lucruri pe care nu le prinzi pe vreme bună... te asigur că are și vremea rea farmecul ei. Că tot te pasionează Formula 1 din câte am văzut, amintește-ți prin ce era renumit Schumi: când toți ceilalți abia se țineau pe pistă din cauza asfaltului ud, el le dădea tuturor clasă și câștiga detașat. Ar fi păcat să pierzi fix acele momente, când măiestria șofatului e mai bine pusă în valoare.
Nu neg că - precum în cazul altor îndeletniciri recreative - nițică protecție nu strică. Astfel, pe D3100 am o husă siliconică EasyCover, care deși nu îți va transforma aparatul într-unul subacvatic, îți va conferi exact acel plus de siguranță pe care ai nevoie când fotografiezi pe ploaie.
Iar pe obiectiv poți trage o pungă cu fundul tăiat, pe care o fixezi cu parasolarul (având însă grijă să nu îți apară marginile pungii în câmpul vizual, desigur).
Așa că mai bine scoți aparatul și-i dai bătaie. Sunt lucruri pe care nu le prinzi pe vreme bună... te asigur că are și vremea rea farmecul ei. Că tot te pasionează Formula 1 din câte am văzut, amintește-ți prin ce era renumit Schumi: când toți ceilalți abia se țineau pe pistă din cauza asfaltului ud, el le dădea tuturor clasă și câștiga detașat. Ar fi păcat să pierzi fix acele momente, când măiestria șofatului e mai bine pusă în valoare.
Nu neg că - precum în cazul altor îndeletniciri recreative - nițică protecție nu strică. Astfel, pe D3100 am o husă siliconică EasyCover, care deși nu îți va transforma aparatul într-unul subacvatic, îți va conferi exact acel plus de siguranță pe care ai nevoie când fotografiezi pe ploaie.
Iar pe obiectiv poți trage o pungă cu fundul tăiat, pe care o fixezi cu parasolarul (având însă grijă să nu îți apară marginile pungii în câmpul vizual, desigur).
Re: Fotografii rutiere - panning-uri pe Calea Turzii, Cluj
Mier Ian 22, 2014 3:52 pm
A trecut ceva timp de la ieșirile în care am exersat tehnica panning-ului pe Calea Turzii... și măcar că aceată iarnă ni se prezintă cu o vreme cel puțin bizară (frig de crăpau pietrele prin noiembrie și temperaturi primăvăratice în ianuarie), ploile parcă interminabile din ultimele zile m-au împins să experimentez din nou fotografii rutiere pe asfaltul ud.
Și cum întunericul se lasă repede în această perioadă a anului (soarele apune în jurul orei 17:15, întunericul total lăsându-se aproximativ jumătate de oră mai târziu), era aproape inevitabl să întâlnesc o combinație interesantă de ploaie și întuneric.
Senzația de viteză nu este însă pe atât de pronunțată pe cât mi l-aș fi dorit, întrucât șoferii au preferat să conducă mai prudent, evitând riscurile inutile.
În aceste condiții, am considerat că ar fi interesant să condimentez puțin scena, aplicând unele efecte specifice Photoshop-ului asupra imaginilor. Să le luăm pe rând:
O imagine ne-Photoshop-ată, ilustrativă pentru modul în care s-ar obține un panning direct din aparat, cu obiectivul fix, de 35 mm. Picăturile de apă de pe capotă și geamuri sunt elementul care captivează cel mai puternic atenția.
Cum ar fi însă ca, din întreaga scenă, să reținem doar liniile esențiale, cele care imprimă direcția mișcării, conferind dinamism scenei? Am utilizat în acest scop efectul Bas Relief care, după cum îi spune și numele, creează o imagine ce aduce cu cea a unui basorelief:
Sau, din contră, putem reduce imaginea la câteva forme, abia recognoscibile și la câteva pete de culoare, amplificând senzația de mister, amintind de un film de acțiune. Imaginii următoare i-a fost aplicat efectul Water Paper:
Procesarea digitală a imaginilor ne permite și realizarea unor efecte psihedelice; pentru un plus de culoare și o accentuare a liniilor, am folosit efectul Neon Glow:
Desigur, libertatea de a experimenta nu ne e constrânsă decât de propria fantezie... cu cât pornim însă de la unele imagini mai reușite, cu atât și rezultatul final va fi unul mai interesant.
Și cum întunericul se lasă repede în această perioadă a anului (soarele apune în jurul orei 17:15, întunericul total lăsându-se aproximativ jumătate de oră mai târziu), era aproape inevitabl să întâlnesc o combinație interesantă de ploaie și întuneric.
Senzația de viteză nu este însă pe atât de pronunțată pe cât mi l-aș fi dorit, întrucât șoferii au preferat să conducă mai prudent, evitând riscurile inutile.
În aceste condiții, am considerat că ar fi interesant să condimentez puțin scena, aplicând unele efecte specifice Photoshop-ului asupra imaginilor. Să le luăm pe rând:
O imagine ne-Photoshop-ată, ilustrativă pentru modul în care s-ar obține un panning direct din aparat, cu obiectivul fix, de 35 mm. Picăturile de apă de pe capotă și geamuri sunt elementul care captivează cel mai puternic atenția.
Cum ar fi însă ca, din întreaga scenă, să reținem doar liniile esențiale, cele care imprimă direcția mișcării, conferind dinamism scenei? Am utilizat în acest scop efectul Bas Relief care, după cum îi spune și numele, creează o imagine ce aduce cu cea a unui basorelief:
Sau, din contră, putem reduce imaginea la câteva forme, abia recognoscibile și la câteva pete de culoare, amplificând senzația de mister, amintind de un film de acțiune. Imaginii următoare i-a fost aplicat efectul Water Paper:
Procesarea digitală a imaginilor ne permite și realizarea unor efecte psihedelice; pentru un plus de culoare și o accentuare a liniilor, am folosit efectul Neon Glow:
Desigur, libertatea de a experimenta nu ne e constrânsă decât de propria fantezie... cu cât pornim însă de la unele imagini mai reușite, cu atât și rezultatul final va fi unul mai interesant.
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
|
|