Fotografii de noapte perfect clare cu telecomanda Nikon ML-L3
Mier Aug 21, 2013 2:57 am
Cu siguranţă am fost impresionaţi de vederile ilustrate înfăţişând câte un reper turistic important pe timp de noapte sau la crepuscul - moment în care cerul se constituie într-un excelent fundal bleumarin-închis pentru clădirile istorice, puse în valoare de sistemele lor de iluminare, anume gândite, iar drumurile sunt magistral desenate de dârele de lumină ale autovehiculelor în trecere.
De îndată ce stăpânim tainele expunerii (vezi Episodul 5 al cursului foto), vom identifica parametrii optimi pentru fotografia nocturnă perfectă.
Pe scurt, ideea este să folosim un timp de expunere suficient de lung pentru a putea obţine dâre de lumină de la autovehiculele în trecere (preferabil peste 4 secunde) şi să folosim o sensibilitate ISO cât mai redusă, pentru a evita apariţia granulaţiei de imagine; diafragma o vom stabili după necesităţi.
Este evident că va trebui să fotografiem de pe trepied, sau în lipsa acestuia, de pe o suprafaţă fermă (bancă, balustradă, cabină telefonică... preferabil totuşi să evităm pubelele). În caz contrar, ar fi imposibil să ţinem nemişcat aparatul atâta timp şi am obţine imagini mişcate (aspect pe care l-am detaliat în acelaşi Episod 5 al cursului).
Pentru a declanşa, putem activa temporizatorul aparatului - fapt care însă nu ne va permite să alegem mmomentul optim, ca de exemplu când vedem că se apropie un pâlc de maşini pe strada noastră - sau, pentru convenienţă maximă, utiliza telecomanda în infraroşii.
Graţie acesteia, vom putea alege momentul oportun pentru a declanşa şi, ce e mai important, nu vom atinge aparatul cu mâna, întrucât nu mai trebuie să apăsăm pe declanşatorul acestuia, ci (evident) pe cel al telecomenzii.
De altfel, pe aparate precum Nikon D90 vom observa că, de îndată ce e activat modul de declanşare la telecomandă, nici nu mai putem face poze utilizând declanşatorul de pe aparat, acesta servind doar la realizarea focalizării (prin apăsarea la jumătate).
Încă un avantaj major vine la utilizarea în modul Bulb (menţinerea obturatorului nu un interval fix de secunde, ci exact cât doreşte fotograful - funcţie utilă la fotografierea artificiilor şi fulgerelor): la prima apăsare pe butonul telecomenzii, aparatul va începe expunerea şi o va termina la cea de-a doua.
Pentru a nu avea neplăceri cauzate de durata prea scurtă a rămânerii aparatului în modul de declanşare la telecomandă (implicit, un minut, după care acesta sare automat pe modul de declanşare cadru-cu-cadru sau rafală, funcţie de care era ultimul utilizat), este bine să ne configurăm parametrul Remote-On Duration din meniurile aparatului - putem alege intervale de până la 15 minute (personal, prefer această valoare, întrucât oricum la ieşirile nocturne se consumă îndeajuns de mult timp cu alegerea încadrării optime şi instalarea trepiedului, iar consumul de curent nu e atât de mare încât să trebuiască să economisim timpul în care senzorul în infraroşii de pe aparat rămâne activ).
Mai jos, alte câteva poze nocturne, unde timpul lung de expunere a fost utilizat pentru a reda un aspect mătăsos al apei.
De îndată ce stăpânim tainele expunerii (vezi Episodul 5 al cursului foto), vom identifica parametrii optimi pentru fotografia nocturnă perfectă.
Pe scurt, ideea este să folosim un timp de expunere suficient de lung pentru a putea obţine dâre de lumină de la autovehiculele în trecere (preferabil peste 4 secunde) şi să folosim o sensibilitate ISO cât mai redusă, pentru a evita apariţia granulaţiei de imagine; diafragma o vom stabili după necesităţi.
Este evident că va trebui să fotografiem de pe trepied, sau în lipsa acestuia, de pe o suprafaţă fermă (bancă, balustradă, cabină telefonică... preferabil totuşi să evităm pubelele). În caz contrar, ar fi imposibil să ţinem nemişcat aparatul atâta timp şi am obţine imagini mişcate (aspect pe care l-am detaliat în acelaşi Episod 5 al cursului).
Pentru a declanşa, putem activa temporizatorul aparatului - fapt care însă nu ne va permite să alegem mmomentul optim, ca de exemplu când vedem că se apropie un pâlc de maşini pe strada noastră - sau, pentru convenienţă maximă, utiliza telecomanda în infraroşii.
Graţie acesteia, vom putea alege momentul oportun pentru a declanşa şi, ce e mai important, nu vom atinge aparatul cu mâna, întrucât nu mai trebuie să apăsăm pe declanşatorul acestuia, ci (evident) pe cel al telecomenzii.
De altfel, pe aparate precum Nikon D90 vom observa că, de îndată ce e activat modul de declanşare la telecomandă, nici nu mai putem face poze utilizând declanşatorul de pe aparat, acesta servind doar la realizarea focalizării (prin apăsarea la jumătate).
Încă un avantaj major vine la utilizarea în modul Bulb (menţinerea obturatorului nu un interval fix de secunde, ci exact cât doreşte fotograful - funcţie utilă la fotografierea artificiilor şi fulgerelor): la prima apăsare pe butonul telecomenzii, aparatul va începe expunerea şi o va termina la cea de-a doua.
Pentru a nu avea neplăceri cauzate de durata prea scurtă a rămânerii aparatului în modul de declanşare la telecomandă (implicit, un minut, după care acesta sare automat pe modul de declanşare cadru-cu-cadru sau rafală, funcţie de care era ultimul utilizat), este bine să ne configurăm parametrul Remote-On Duration din meniurile aparatului - putem alege intervale de până la 15 minute (personal, prefer această valoare, întrucât oricum la ieşirile nocturne se consumă îndeajuns de mult timp cu alegerea încadrării optime şi instalarea trepiedului, iar consumul de curent nu e atât de mare încât să trebuiască să economisim timpul în care senzorul în infraroşii de pe aparat rămâne activ).
Mai jos, alte câteva poze nocturne, unde timpul lung de expunere a fost utilizat pentru a reda un aspect mătăsos al apei.
Un alt aspect unde declansarea la telecomandă ne poate ajuta într-o manieră determinantă este la realizarea panoramelor: aici, vom roti trepiedul câte puțin, după care îl strângem pentru a evita orice tremur al acestuia, declanșăm utilizând telecomanda, lărgim și rotim din nou capul trepiedului. Trebuie să fim siguri că niciuna din imaginile panoramei nu e mișcată, altfel întreaga serie poate fi compromisă.
O panoramă astfel realizată (utilizând un Nikon D90 montat pe trepiedul Slik, declanșat cu telecomanda ML-L3), înfățișând Piața Avram Iancu din Cluj (clic pe imagine pentru a o vedea la rezoluția maximă, pe server-ele Panoramio):
Panorama Pieței Avram Iancu, rezultată din asamblarea a 14 fotografii.
- Long Exposure 2: vedeți cum se acumulează lumina pentru a da naștere unei fotografii de noapte
- Night Camera - realizați fotografii de noapte reușite chiar în absența unui DSLR, folosind telefonul mobil
- Nikon D90 vs D3100 - testate in fotografia urbana de noapte
- Importați imaginile și folosiți smartphone-ul drept telecomandă, cu Olympus Image Share
- Cum stabilim cel mai lung timp de expunere la care putem obține imagini clare
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
|
|