Forum de Calatorie si Fotografie
Doriți să reacționați la acest mesaj? Creați un cont în câteva clickuri sau conectați-vă pentru a continua.

In jos
lucib
lucib
Membru Distins
Membru Distins
Posts : 565
Points : 1271
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO
http://fotografiecluj.blogspot.ro

Druh Sycnhro - un plastic fantastic din alte vremuri, testat cu film lat Fujicolor Pro 160NS Empty Druh Sycnhro - un plastic fantastic din alte vremuri, testat cu film lat Fujicolor Pro 160NS

Vin Aug 01, 2014 6:09 am
În prezent, Societatea Lomografică produce și distribuie gama Plastic Fantastic, aparate pe film cu o structură simplă, adeseori oferind un singur timp de expunere și un obiectiv fix, fără sistem de focalizare, dar care sunt extrem de ușor de folosit de către oricine și se pretează excelent fotografierii de plăcere, fără complicații inutile.

Însă conceptul aparatului simplu de utilizat, care să reprezinte nu într-atât o unealtă pentru profesionistul care dorește să realizeze următorul tiraj de vederi, ci să-și imortalizeze amintirile de vacanță, nu este nici pe departe nou. În anul 1951, Karl Pouva, un mic producător de aparate de proiecție, se lansa în producția aparatelor de fotografiat, introducând pe piață modelul Pouva Start.

Cu o carcasă din bachelită (un material plastic casant) și o structură extrem de simplă și comercializat la prețul de 16,5 mărci est-germane, Pouva Start fusese gândit ca un aparat pe care să și-l permită oricine. Drept dovadă stă succesul său de piață deosebit: până în 1973, la încetarea producției, s-au vândut nu mai puțin de 1,7 milioane exemplare. Design-ul aparatului Pouva a fost licențiat de producători din Ungaria și Polonia, care au lansat propriile versiuni, ușor modificate, dar păstrând însă aspectul general și funcționalitatea originalului.

Un astfel de aparat este și Druh Synchro, produs în Polonia între 1956 și 1960 la Uzina Foto-Optică din Varșovia (WFZO). Am moștenit un exemplar, păstrat într-o stare estetică excelentă, de la bunica mea care, după toate aparențele, nu îl mai folosise de foarte multă vreme. Din păcate, ca urmare a neutilizării de zeci de ani, deși exterior aparatul arată impecabil, mecanismul său de declanșare are tendința să se blocheze, rezultând expuneri mai lungi decât ar fi normal, imaginile rezultate suferind așadar de o neclaritate puternică.

Druh Synchro dispune de un singur timp de expunere, de 1/50 sec., care, dacă ținem aparatul suficient de fix, ar trebui să ne permită să obținem fotografii clare la focala de 65 mm (ideal ar fi fost un timp mai scurt de 1/60 sec., pentru a evita riscul oricărui tremur al aparatului, însă, dată fiind construcția rudiemntară a obturatorului - practic, un resort și o lamelă metalică - e remarcabil cum uneori chiar tehnologia cea mai simplă poate produce rezultate satisfăcătoare).

Obiectivul Druh-uui, cunoscut ca Bilar, nu poate fi demontat de pe aparat, însă se poate retrage aproape complet în corpul acestuia, prin înfiletare. Astfel, nu mai riscăm să declanșăm accidental aparatul și, în plus, volumul de transport va fi sensibil mai mic. Deschiderea diafragmei poate fi selectată din doar două valori disponibile, f/16 pentru vreme însorită și f/8 pentru zilele noroase.

În cazul în care o expunere de 1/50 sec. la f/8 ar fi insuficientă, putem comuta aparatul în modul Bulb și să încercăm expuneri mai lungi. Pentru a minimiza riscul apariției neclarității de mișcare, putem monta aparatul pe un trepied cu filetul de 3/8" (standardul sovietic, folosit în prezent pentru montarea capetelor trepied pe ansamblurile de picioare; dacă dorim montarea aparatului pe un trepied cu filet de 1/4", putem achiziționa un adaptor de șpigot, la prețul de 15-20 lei).

În ce privește filmul, Druh Synchro utilizează film lat - fie în formatul 6x6 cm, fie 6x4,5 cm (cunoscut ca Mittelformat sau Medium Format și întâlnit pe aparatele de top, ca Hasselblad, Pentax 645 sau Mamiya). Astfel, dacă ținem cont că un Druh Synchro poate fi achiziționat de pe Ebay la prețuri de până la 50 USD, constatăm că aceasta este una din cele mai abordabile variante de a fotografia pe film lat, fără a investi câteva mii de dolari într-un Mamiya, fie el și second-hand). Totul e, desigur, să găsim un Druh în stare bună, care să fotografieze la timpul de expunere corect.

Puteți vedea mai jos câteva cadre (afectate, din păcate, de neclaritatea de mișcare, ca urmare a blocării obturatorului aparatului):

Druh Sycnhro - un plastic fantastic din alte vremuri, testat cu film lat Fujicolor Pro 160NS 77037b8fe042f9014960cff8acf8c4e83d99d2

Druh Sycnhro - un plastic fantastic din alte vremuri, testat cu film lat Fujicolor Pro 160NS B69dd783a5340293af6b63a4e49bc5f46f04d0

Druh Sycnhro - un plastic fantastic din alte vremuri, testat cu film lat Fujicolor Pro 160NS Fd6bcb09f928c39effd9514492d284b0522308

Druh Sycnhro - un plastic fantastic din alte vremuri, testat cu film lat Fujicolor Pro 160NS 11634320415f297d99db856e7aaf56b6dfa09b

Dacă ne gândim că aparatul are o vârstă de peste 50 ani, putem aprecia că imaginile nici nu au ieșit chiar atât de rău Smile... dacă nu ar costa atât de mult filmul lat (32 lei o rolă de 12 cadre), aș putea să mai experimentez cu el, de pe trepied de data aceasta.


Druh Sycnhro - un plastic fantastic din alte vremuri, testat cu film lat Fujicolor Pro 160NS Fujicolor-pro-160ns-120-film-color-lat-iso-160-18950
Fujicolor Pro 160NS 120 - film lat 120, ISO 160, procesare C41 - 32 lei în oferta F64
lucib
lucib
Membru Distins
Membru Distins
Posts : 565
Points : 1271
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO
http://fotografiecluj.blogspot.ro

Druh Sycnhro - un plastic fantastic din alte vremuri, testat cu film lat Fujicolor Pro 160NS Empty Re: Druh Sycnhro - un plastic fantastic din alte vremuri, testat cu film lat Fujicolor Pro 160NS

Mar Aug 12, 2014 7:30 am
După ce, în urmă cu aproape două săptămâni, v-am prezentat câteva fotografii realizate aparatul foto vintage Druh Synchro, dată fiind raritatea aparatului, consider că ar fi oportun să vă prezint și o serie de imagini înfățișând exemplarul meu.

Druh Sycnhro - un plastic fantastic din alte vremuri, testat cu film lat Fujicolor Pro 160NS 14897086805_a50944e1f6_c
Aparatul Druh Synchro, vedere frontală. În partea dreaptă a imaginii, pe inelul exterior lentilei obiectivului, se observă selectorul pentru diafragme, cu cele două poziții, f/8 și f/16, iar în cea stângă, selectorul pentru timpi de expunere (prevăzut tot cu două poziții, M - în fapt, 1/50 sec. și Bulb - care permite menținerea deschisă a obturatorului cât timp ținem degetul apăsat pe declanșator).


Druh Sycnhro - un plastic fantastic din alte vremuri, testat cu film lat Fujicolor Pro 160NS 14710498578_20194e210e_c
Privind aparatul din spate, observăm rotița argintie, care ne permite să stabilim dacă folosim în aparat film tip 4,5x6 sau 6x6 cm.

Iar în momentul în care tragem filmul, folosind rotița din partea superioară a aparatului, vom vedea pe unul din cele două gemulețe de culoare roșu-închis 9fiecare corespunzând unui format de film) cum avansează marcajele de pe suprafața filmului, până ce ne apare numărul cadrului curent (spre deosebire de filmul de 35 mm, filmul lat are o structură ceva mai simplă, nefiind încapsulat într-o casetă etanșă, ci e înfășurat concentric cu o panglică de hârtie cerată, pe axul central. La final, la extragerea filmului din aparat, va trebui să lipim capătul de hârtie, pentru a preveni pătrunderea luminii pe suprafața fotosensibilă.

Druh Sycnhro - un plastic fantastic din alte vremuri, testat cu film lat Fujicolor Pro 160NS 14710557527_d303cca371_c
În cadrul de mai sus, ce prezintă interiorul Druh-ului, puteți observa structura sa extrem de simplă, ce se bazează - literalmente - pe un buton și două arcuri. Se pare că nici nu a fost nevoie de mai mult pentru a construi un aparat extrem de ușor de utilizat, care să nu necesite cunoștințe temeince privind parametrii expunerii.

Druh Sycnhro - un plastic fantastic din alte vremuri, testat cu film lat Fujicolor Pro 160NS 14874110646_492e85596a_c
Și, în cele din urmă, cutia aparatului Druh Synchro, prezentat cu obiectivul în poziția de fotografiere (pentru a preveni declanșările accidentale, când dorim să fotografiem, trebuie să desfiletăm obiectivul, aducându-l la elongația maximă, iar când nu mai folosim aparatul, trebuie să-l înșurubăm la loc, în corpul aparatului - procedeu ce ne amintește de cea mai recentă versiune a obiectivului kit 18-55 mm, prezent pe Nikon D3300... se pare așadar că tot ce au făcut japonezii  a fost să readucă în actualitate o tehnologie de mult uitată).

În prezent însă, probabil cei mai mulți cumpărători ai Druh-ului sunt colecționarii și împătimiții curentului vintage, aparatul arătând cu adevărat antic, datorită carcasei sale din bachelită neagră și a formei vizibile din alte vremuri. Interesant este că, la momentul scrierii acestor rânduri, nu am găsit în vânzare decât un singur exemplar, oferit de un polonez pe Ebay, la prețul de 50 USD.

E adevărat că nu e tocmai un aparat cu care să te apuci să faci prea multe poze în prezent (e destul de dificil și să găsești laboratoare care developează filmul lat), și că la aceiași bani găsești un Zorki sau Revueflex în stare bunicică, însă pentru un colecționar, valoarea sa ar trebui să fie mai mare decât cei 150-160 lei pe care i-ar putea lua pe el.
Sus
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum