Forum de Calatorie si Fotografie
Doriți să reacționați la acest mesaj? Creați un cont în câteva clickuri sau conectați-vă pentru a continua.

In jos
lucib
lucib
Membru Distins
Membru Distins
Posts : 565
Points : 1271
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO
http://fotografiecluj.blogspot.ro

Filmele Tungsten pentru fotografia de noapte, sau cum ce e bun dispare Empty Filmele Tungsten pentru fotografia de noapte, sau cum ce e bun dispare

Lun Ian 20, 2014 1:57 pm
Când fotografiem folosind aparatul digital, unul din primele lucruri la care trebuie să avem grijă după lăsarea nopții, odată cu aprinderea luminilor stradale, este să reglăm corect balansul de alb, la o temperatură cât mai mică de culoare (2700-3300 Kelvin). Evităm astfel tonurile de un galben palid, nenatural, ce ar apărea dacă am lăsa balansul de alb în modul Însorit (5600 K) când fotografiem în lumină artificială.

Pe film însă, lucrurile sunt ceva mai complicate, în ideea în care filmele uzuale sunt etalonate pentru o temperatură de culoare de 5500-5600 Kelvin. O soluție ar fi să folosim un filtru albastru, care să complementeze galbenul becurilor Tungsten, crescând temperatura de culoare a scenei fotografiate, de la 3200 la 5500 Kelvin. Dacă l-am folosi pe timp de zi, scena ar avea o dominantă albastră foarte pronunțată:


Filmele Tungsten pentru fotografia de noapte, sau cum ce e bun dispare Cokin-p020-conversion-80a-517
Filtrul Cokin P020 Conversion 80A. Mai multe detalii despre acesta și efectul său, aici.


O soluție mult mai elegantă constă în folosirea tipului optim de film: dacă, în loc de filmul obișnuit, pentru fotografii diurne, vom folosi film Tungsten, vom putea realiza fotografii nocturne cu balansul de alb corect.

De remarcat că filmul Tunsgten are sensibilități ISO intermediare, diferite de cele ale filmului diurn: am găsit role cu ISO 160, sau chiar cu ISO 64 (ce se pretează astfel la timpi lungi de expunere, cu o granulație cât mai redusă; prin comparație, filmele uzuale încep să fie vizibil afectate de granulație la expuneri de peste 2 secunde).

De asemenea, dacă filmele color obișnuite se developează în soluții standard C41, celor pentru fotografia nocturnă trebuie să le aplicăm alt "tratament", specific diapozitivelor: E6, proces chimic cunoscut și drept CR-56.

Pentru moment, aceasta ar fi partea teoretică. Din păcate, nu am găsit nicăieri în țară film Tungsten de cumpărat, iar după toate aparențele, ceea ce se mai găsește sunt ultimele bucăți rămase pe stoc, Kodak încetând producția lor în 2009, iar Fuji, în 2011... așa că, dacă găsiți vreo rolă pe undeva, dați năvală (la propriu).

Însă, din fericire, un amic lomograf din SUA mi-a trimis o rolă de Fuji Fujichrome T64 Professional și una de Kodak Ektachrome 64T, cu care abia aștept să experimentez; în primă etapă însă, va trebui să găsesc un laborator care developează diapozitive (sper să mai existe în Cluj așa ceva).

Voi reveni cu detalii - și cu imagini, desigur Smile.
lucib
lucib
Membru Distins
Membru Distins
Posts : 565
Points : 1271
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO
http://fotografiecluj.blogspot.ro

Filmele Tungsten pentru fotografia de noapte, sau cum ce e bun dispare Empty Lomography Tungsten C-41 - corectând neajunsurile filmelor Tungsten tradiționale

Mier Iul 23, 2014 2:36 pm
Se pare că developarea filmelor Tungsten, care necesită soluții tip E6, e mai dificilă decât aș fi crezut... sau, cel puțin, ca urmare a costurilor ridicate ale soluțiilor, nu sunt prea multe laboratoare care să proceseze așa ceva într-un termen rezonabil, cel puțin nu la Cluj. Prin urmare, filmul pe care l-am expus, înfățișând Clujul nocturn, așteaptă de câteva luni bune în congelator, până ce vor exista suficienți doritori încât procesatorii din Cluj să aibă cel puțin 12 filme de developat, sau până ce voi avea un drum prin București sau unele orașe mai mari din străinătate.

Din fericire, se pare că Societatea Lomografică a conștientizat dificultatea de a mai găsi atât filme Tungsten pe piață, cât și laboratoare care să realizeze developările tip E6. Pentru a corecta aceste neajunsuri, maeștrii lomografiei ne propun o soluție cel puțin interesantă: un film Tungsten cu procesare C41, ce poate așadar fi developat în practic orice laborator foto, inclusiv în cele din supermarket-uri.

Lomography Cine200 Tungsten Film pe numele său, acest produs inedit vine să satisfacă atât necesitățile pasionaților de fotografie nocturnă, cât și ale celor ce doresc să imprime fotografiilor lor un aer ce amintește de producțiile cinematografice de odinioară, când pelicula era mediul de lucru prin excelență.

Pe timp de noapte, filmul Tungsten ne va asigura o redare fidelă a tonurilor de albastru, fără a amplifica în exces granulația, cum se întâmplă la expunerile de peste două secunde pe filmele tip C41, gândite pentru fotografierea în lumina soarelui. Iar pe timp de zi, filmul Lomo Cine 200 asigură culori radiante, cu o saturație ce-ți taie respirația (pentru a cita din specificațiile producătorului).

Mostrele de imagine bogate în tonuri de albastru, oferite de cei de la Lomography, vin să susțină afirmațiile anterioare, pe care le-am putea altfel suspecta de un pronunțat caracter publicitar:
Filmele Tungsten pentru fotografia de noapte, sau cum ce e bun dispare 0cptest_0cptest-r1-e026_psweb

Filmele Tungsten pentru fotografia de noapte, sau cum ce e bun dispare F1240017_psweb

Merită așadar să investim ceva mai mult într-o rolă de film Tungsten cu procesare C-41: prețul de 9,9 euro/bucata (8,9 euro pentru comenzi de peste 10 bucăți), deși semnificativ mai mare decât cel al unei role de film C-41 ISO 200 pentru expuneri diurne (al cărei preț este de 2,5-3 euro), e comparabil cu cel al singurului model de film Tungsten E-6 prezent în oferta curentă a magazinului online Lomography, Fujichrome T64 RTP care, expirat,  costă 11,9 euro.

Iar dacă socotim faptul că developarea unui film C41 costă 5-7 lei, față de câteva zeci bune de lei pentru filmul E6 (atunci când aceasta este disponibilă și nu trebuie să așteptăm cu lunile până ca un procesator să-și achiziționeze soluțiile necesare), ajungem la concluzia că filmul Tungsten cu procesare C41 oferit de cei de la Lomography e extrem de tentant, chiar cu timpul îndelungat (și costurile ridicate) de livrare din Austria în România (12 euro pentru comenzi de până la 99 euro și 8 euro pentru comenzi cu valoarea între 100 și 199 euro. Dacă facem o comandă mai mare, scăpăm de grija costurilor de expediere, aceasta fiind gratuită pentru valori facturate de peste 200 euro).

În aceste condiții, personal m-aș gândi să plasez o comandă mai mare, eventual împreună cu alți pasionați, sau să achiziționez filmele la momentul la care m-aș hotărî să îmi cumpăr și un aparat foto din oferta Lomography... însă, chiar și așa, noul sortiment de filme foto Tungsten C-41 e ceva realmente tentant.
lucib
lucib
Membru Distins
Membru Distins
Posts : 565
Points : 1271
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO
http://fotografiecluj.blogspot.ro

Filmele Tungsten pentru fotografia de noapte, sau cum ce e bun dispare Empty Re: Filmele Tungsten pentru fotografia de noapte, sau cum ce e bun dispare

Lun Aug 25, 2014 3:21 pm
Update: intenționam ca, de îndată ce mai adunam niște bănuți, să plasez o comandă pe Lomography.com, pentru a-mi achiziționa (între altele) și una-două role de film Tungsten cu procesare C41, Lomography Cine200 Tungsten Film.

Pare-se însă că acesta s-a bucurat de un succes neașteptat, în răstimp de cca. o lună întreg stocul de 4000 role epuizându-se. Nu îmi rămâne decât să le urez celor care au reușit să-și achiziționeze câteva role de film să se bucure de ele cât mai mult și să beneficieze de lumină bună din plin (sau să țină vremea cu ei și să poată face fotografii nocturne cât mai reușite) Smile.

Și, desigur, nu pot să nu îmi exprim dorința - pe care cu siguranță o veți împărtăși, la rândul vostru - ca producția acestor filme să fie reluată și în viitor, trecându-se de la stadiul lansării unui lot experimental la cel al producției de masă.

Este adevărat că vânzările de film foto pe plan global sunt în scădere, ca urmare a adoptării pe scară tot mai largă a tehnologiei digitale, însă tocmai banalizarea digitalului a readus în actualitate lomografia, ca o mișcare de frondă, împotriva kitsch-ului de tipul Bulă Bulescu Photography: mai bine o poză pe film, realizată cu un aparat din plastic, dar care spune o poveste și îți trezește niște senzații (fie ele și de nostalgie, prin tenta retro), decât o poză altfel corectă din punct de vedere al expunerii și scharf-ului, dar care... nu ne spune nimic.

Așadar, un reviriment al fotografiei clasice are toate semnele să se concretizeze, treptat, și într-o reluare a producției de filme foto pe scară mai largă - iar adoptarea unor tehnologii noi, precum cea care face posibilă obținerea unor filme cu o temperatură de culoare echilibrată pentru iluminarea cu becuri incandescente (Tungsten), dar care să nu necesite prelucrarea prin costisitoarea metodă E-6, ci prin mult mai accesibila C-41, va reprezenta un element care să suscite interesul fotografilor către arta realizată exclusiv prin mijloace analogice.

Pe scurt (cu riscul de a cita formulări cu tentă publicitară), viitorul e lomo Smile.
Continut sponsorizat

Filmele Tungsten pentru fotografia de noapte, sau cum ce e bun dispare Empty Re: Filmele Tungsten pentru fotografia de noapte, sau cum ce e bun dispare

Sus
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum