Forum de Calatorie si Fotografie
Doriți să reacționați la acest mesaj? Creați un cont în câteva clickuri sau conectați-vă pentru a continua.

In jos
lucib
lucib
Membru Distins
Membru Distins
Posts : 565
Points : 1271
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO
http://fotografiecluj.blogspot.ro

Obiectivul kit Nikon 18-55 mm f/3,5-5,6 VR, între mit și realitate Empty Obiectivul kit Nikon 18-55 mm f/3,5-5,6 VR, între mit și realitate

Sam Iul 05, 2014 1:27 am
Cel mai răspândit obiectiv pentru aparatele Nikon este, de departe, 18-55 mm f/3,5-5,6 VR: livrat în pachetul de bază împreună cu DSLR-urile pentru amatori, acesta e primul obiectiv cu care majoritatea fotografilor vin în contact. Probabil tocmai de aceea, numeroși fotografi mai avansați (incluzându-i aici pe aceia care la câteva luni după ce și-au cumpărat ărimul DSLR își lansează o pagină de tipul X-Ulescu Photography) vor critica sus și tare obiectivul kit.

Aceștia îl vor acuza de toate contra-performanțele și neajunsurile posibile, creând senzația cum că din cauza 18-55-ului - și numai a lui - ar ieși toate pozele slabe din istoria umanității. Probabil că, dacă ar fi avut la dispoziție un 24-70 mm f/2,8 (care costă de 14 ori mai mult), acesta ar fi fost factorul determinant, care i-ar fi transformat peste noapte din X-Ulescu Photography în Henri Cartier-Bresson-i și Steve McCurry-i, fără să conteze deloc studiile, experiența și talentul.

Dincolo de această scurtă divagație satirică, este evident că obiectivul kit 18-55 mm se adresează în special amatorilor, care fotografiază preponderent în exterior, în condiții optime de lumină (de altfel, la cele 265 grame ale sale și cei 7,95 cm lungime, 18-55-ul este un obiectiv cât se poate de ușor și compact, calități care îl recomandă pentru fotografia de călătorie, când nu dorim să cărăm după noi kilograme întregi de echipamente foto).

Diafragma destul de întunecoasă, f/5,6, de la capătul tele, ar reprezenta o problemă serioasă pentru fotojurnaliști - obligați de împrejurări să lucreze în condiții dificile de lumină, la timpi de expunere cât mai scurți - sau pentru fotografii de portret, obișnuiți să deschidă diafragma la f/2,8 (sau, nu arareori, sub f/2), pentru a obține o separație mai pronunțată a subiectului de fundal. În schimb, în fotografia de peisaj și arhitectură - subiectele predilecte în vacanțe - oricum vom folosi diafragme închise (f/8-11-16), astfel că nu ne va deranja cu nimic să folosim și un obiectiv cu o diafragmă maximă mai redusă.

Mai degrabă aș considera ca limitare constructivă a obiectivului kit faptul că lentila frontală se rotește la focalizare, astfel că va îngreuna utilizarea accesoriilor care trebuie să stea în poziție fixă, ca filtrul de polarizare sau adaptorul pentru filtrele pătrate tip Cokin. În cazul acestora, va trebui întâi să facem clarul și abia apoi să potrivim filtrul în poziția dorită (pentru a ne asigura că nu prindem și marginile ramei adaptoare în cadru).

Altfel, e adevărată critica adusă de fotografii profesioniști, care acuză obiectivul kit de performanțe optice modeste... însă doar până la un punct. Deși un 18-55 nu va putea concura niciodată la capitolul calitate a lentilelor cu un Nikon 18-35 f/3,5-4,5 ED (care costa de peste 6 ori mai mult), nu înseamnă neapărat că nu am putea face poze onorabile cu 18-55-ul. Din contră, e perfect posibilă chiar și realizarea unor fotografii de arhitectură care să fie acceptate de agențiile de fotografie comercială. Mai mult contează să știm noi să alegem unghiul optim de încadrare și să expunem corect, decât strict performanțele în materie absolută ale "sticlei" (sau policarbonatului, să fim exacți).

Și în comparație cu celelalte obiective pentru amatori, Nikon 18-105 mm, f/3,5-5,6 și 55-300 mm f/4,5-5,6, micuțul 18-55 își face simțite limitările... însă, privind imaginea în ansamblul ei, diferențele sunt neglijabile, acestea devenind vizibile doar la analizarea unui crop 100%.

Voi reveni, în zilele următoare, cu imagini de test Wink.
lucib
lucib
Membru Distins
Membru Distins
Posts : 565
Points : 1271
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO
http://fotografiecluj.blogspot.ro

Obiectivul kit Nikon 18-55 mm f/3,5-5,6 VR, între mit și realitate Empty Re: Obiectivul kit Nikon 18-55 mm f/3,5-5,6 VR, între mit și realitate

Joi Iul 10, 2014 6:27 am
Revin acum cu câteva imagini de test, realizate cu mai multe obiective Nikon destinate amatorilor: comunul 18-55 mm f/3,5-5,6 VR, livrat în dotarea standard a majorității aparatelor pentru începători, obiectivul de clasă imediat superioară, 18-105 mm, f/3,5-5,6 VR, recomandat adeseori de comercianți drept prim "upgrade", precum și cel mai răspândit obiectiv fix, de 35 mm, f/1,8.

Teoretic, conform celor susținute de departamentele de marketing și - bazându-ne strict pe prețul de achiziție al obiectivelor și pe imaginea lor în percepția colectivă - 18-55-ul ar fi pe ultimul loc: acesta e adeseori ridiculizat drept cel mai slab obiectiv de pe piață, cu o claritate minimă a imaginii și cauzator de mari distorsiuni.

Practic, vom vedea că lucrurile nu stau neapărat așa cum și-ar dori cei care câștigă cu atât mai mult cu cât ne vând lucruri mai scumpe. Am realizat mai multe cadre de test, la focalele de 18, 35 și 55 mm, cu toate obiectivele pe care aceste focale erau disponibile.

Puteți vedea în cele ce urmează un crop 100% din aceeași scenă, fotografiată cu Nikon 18-105 mm și cu obiectivul kit 18-55 mm:

Obiectivul kit Nikon 18-55 mm f/3,5-5,6 VR, între mit și realitate 14432953390_d5c7068a59_c

Scena de ansamblu, fotografiată la focala de 18 mm, poate fi observată mai jos:

Obiectivul kit Nikon 18-55 mm f/3,5-5,6 VR, între mit și realitate 14619615855_22f77ca067_z
Nikon D3100, 18 mm, 1/160 sec., f/11, ISO 100

Am optat pentru plasarea subiectului în centrul cadrului, contrar principiilor generale de compoziție, deoarece acolo claritatea obiectivelor este de regulă maximă și, în plus, punctul de focalizare central al aparatului este cel mai performant.

Constatăm, analizând scena de test, că eventualele diferențe de finețe a redării detaliilor apar doar la efectuarea unor decupaje foarte strânse din scena de ansamblu fotografiată, iar în aceste condiții, impactul performanțelor obiectivului asupra calității fotografiei este minim (cât timp nu dorim să fotografiem scene largi, din care să decupăm mai multe poze, desigur).

Și, ce e mai interesant, este că detaliile fine par mai bine redate în imaginea realizată cu obiectivul kit 18-55 mm, decât în cea surprinsă cu mai scumpul 18-105 mm. Această constatare vine să contrazică afirmațiile bazate pe consdierente pur de imagine: de regulă, fotografii care au doar obiectivul kit sunt luați în derâdere de colegii mai dotați (și, se presupune, mai experimentați). Iar de aici și până la a trage concluzia că posesorii de 18-55-uri nu se pricep la fotografie nu mai e decât un pas... deși lucrurile nu stau neapărat așa.

E drept că nu poți obține decât niște cadre cel mult mediocre mergând la o nuntă doar cu 18-55-ul (sau chiar catastrofale, dacă tot ce avem este blitz-ul încorporat), însă dacă tot ceea ce facem este fotografie turistică, de exterior, 18-55-ul se va descurca absolut onorabil (iar 18-105-ul îl va întrece doar la capitolul versatilitate, unde e semnificativ mai comod a putea jongla cu focalele, de la unghiul larg disponibil la 18 mm la un efect de teleobiectiv moderat, la 105 mm).

Următorul cadru a fost realizat la focala de 35 mm:
Obiectivul kit Nikon 18-55 mm f/3,5-5,6 VR, între mit și realitate 14620067205_77f415e721_z
(Nikon 35 mm vs 18-105 mm vs 18-55 mm, crop 100%. 1/160 sec., f/11, ISO 100)

La 35 mm, obiectivul fix e net în avantaj, fiind vizibil că a fost optimizat pentru această distanță focală: imaginea e clară, muchiile sunt redate scharf, iar senzația generală e că focalizarea a fost mai precisă decât la folosirea obiectivelor zoom. Nu e deloc surprinzător că lucrurile stau astfel, obiectivele fixe având, de regulă, performanțe optice superioare zoom-urilor. De asemenea, cu cât un obiectiv zoom acoperă o plajă focală mai redusă, cu un raport mai mic dintre maxim și minim, cu atât el va oferi o calitate optică superioară, pe intervalul acoperit.

În concluzie, deși orice fotograf cu pretenții ar trebui să aibă în trusa sa mai mult decât un 18-55 mm, acesta nu e tocmai de lepădat... iar dacă ținem cont că filtrele foto destinate acestuia, pe filet de 52 mm, pot fi folosite și pe obiectivele fixe de 35 și 50 mm, probabil că ar merita să nu renunțăm la el, chiar dacă ne-am cumpărat și, să spunem, un 18-105 sau un 18-140 mm. În plus, în acele situații când dorim să călătorim încărcați cât mai puțin - și știm că nu vom fotografia decât cadre relativ largi, sau ne putem apropia la pas de subiect - micuțul 18-55 ne va fi de un real folos.
Sus
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum