Forum de Calatorie si Fotografie
Doriți să reacționați la acest mesaj? Creați un cont în câteva clickuri sau conectați-vă pentru a continua.

In jos
lucib
lucib
Membru Distins
Membru Distins
Posts : 565
Points : 1271
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO
http://fotografiecluj.blogspot.ro

Primăvară, albinuțe și... tuburi macro Empty Primăvară, albinuțe și... tuburi macro

Joi Mai 01, 2014 4:13 am
Din floare-n floare ca o albinuță vrei să zbori... acest simpatic refren se potrivește perfect cu vremea de primăvară, care ne îndeamnă parcă să luăm aparatul, să ieșim în natură și să fotografiem tot ce vedem mai drăguț, fotografia macro fiind fără îndoială una din temele predilecte ale sezonului. Indiferent că e vorba de flori, frunze sau insecte, toate ne așteaptă să le imortalizăm detaliile fine, în imagini impresionante prin complexitatea lor, care ne vor reda o față a lumii pe care, cu ochiul liber, am tinde să o ignorăm.

Albinele sunt insecte fascinante, cu o structură socială despre care s-au scris volume întregi... pe noi ca fotografi însă, ne va interesa mai mult structura lor anatomică, bogată în detalii, de la trompă și până în vârful acului. Pentru a distinge fiecare perișor, fiecare protuberanță, fiecare nervură a aripilor albinei, fără a investi sume fabuloase, tot ce avem nevoie este un tub macro, grație căruia ne vom putea apropia de subiect mult mai mult decât ne-ar permite-o distanța uzuală de focalizare a obiectivului: în loc de 25-30 cm, ne vom apropia la 5-6 cm de ceea ce dorim să fotografiem.

Putem folosi cu succes orice obiectiv dotat cu inel de diafragmă, însă dacă dispunem de un obiectiv macro dedicat, vom beneficia de cursa mult mai lină a inelului său de focalizare. Combinația mea preferată e să montez toate trei segmentele tubului macro, la care săa tașez obiectivul Nikon 60 mm Micro f/2,8 AF-D (nu într-atât pentru cei 10 mm în plus față de 50 mm f/1,8 AF-D, cât pentru precizia focalizării; cu 50-ul, preferam să mă limitez la a folosi doar primele două segmente, pentru a nu rata focus-ul, câmpul de profunzime fiind de ordinul milimetrilor).

Veți spune probabil că, având deja un obiectiv macro, nu ar mai avea sens investiția în tuburi... lucru doar parțial adevărat: într-adevăr, obiectivul va permite observarea tuturor detaliilor fine ale subiectului, însă în special în cazul insectelor, va rămâne destul de mult spațiu negativ în jurul lor, după cum puteți vedea în imaginea comparativă de mai jos:

Primăvară, albinuțe și... tuburi macro 14076556431_18544d74dd_c

De remarcat că nu am făcut niciun crop, aceasta fiind pur și simplu diferența dintre fotografierea cu obiectivul "liber" și cu el montat la capătul tubului macro AR-10.

Dacă dorim să fotografiem subiecte ce se desfășoară pe adâncimea cadrului, lucrurile se complică, în sensul că va fi imposibil să obținem claritate maximă pe întreaga adâncime de 14 mm, cât are de la cap la coadă albinuța pe care am fotografiat-o eu. Va trebui așadar să recurgem la focus stacking:  vom realiza mai multe cadre, focalizate la adâncimi diferite ale cadrului, pe care le vom încărca pe straturi în Photoshop, urmând a păstra de pe fiecare strat doar pixelii cu claritate maximă (vom folosi în acest scop măștile de straturi).

Dintr-o serie de trei cadre, folosind doar obiectivul macro de 60 mm, putem obține imaginea următoare, dintr-o poziție în care albina noastră aduce cu un elicopter de atac:
Primăvară, albinuțe și... tuburi macro 14079742085_ecb981808e_z

Montând tubul macro, putem duce lucrurile chiar mai departe, până la a distinge cele mai fine detalii ale albinuței. Puteți vedea în cele ce urmează două portrete ale acesteia, realizate prin suprapunerea a 7, respectiv 5 cadre, toate realizate folosind combinația tub+obiectiv macro.


Primăvară, albinuțe și... tuburi macro 13893134799_4246e07ff3_z
Clic pe fotografie pentru a o vedea la rezoluția sa maximă, pe server-ele Flickr



Primăvară, albinuțe și... tuburi macro 13893145908_620fd12cfe_z
Clic pe fotografie pentru a o vedea la rezoluția sa maximă, pe server-ele Flickr


Ca ordin de mărime, în prima imagine secțiunea redată are cca. 10 mm și cea de-a doua, 13 mm. În cazul primei poze nu am operat niciun crop, iar în cazul celei de-a doua, singurul crop efectuat a fost pentru a elimina unele margini neuniforme rezultate din suprapunerea cadrelor în extremitățile superioară și inferioară (48 pixeli, din înălțimea de 2848).

Am reușit așadar să umplu cadrul fotografic, care, dacă stăm să ne gândim la dimensiunile senzorului Nikon D90-ului, are 23,6 x 15,8 mm... cu alte cuvinte, unui mm din realitate îi corespund cca. 2 mm de pe senzor, deci suprafața imaginii va crește de 4 ori, ceea ce nu e rău deloc, aș spune. Totul prin folosirea unui accesoriu simplu și convenabil, ca setul de tuburi macro.
lucib
lucib
Membru Distins
Membru Distins
Posts : 565
Points : 1271
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO
http://fotografiecluj.blogspot.ro

Primăvară, albinuțe și... tuburi macro Empty Re: Primăvară, albinuțe și... tuburi macro

Mar Mai 13, 2014 1:23 pm
Experimentele mele de focus stacking s-au limitat la suprapunerea unui număr relativ redus de cadre, scopul urmărit fiind în special demonstrarea procedeului de urmat, pentru a obține cadre clare pe întreaga adâncime a obiectului înfățișat în scenă. Studiind însă mai multe pe marginea acestei tehnici, am aflat că e posibilă utilizarea unui număr extrem de mare de cadre (de ordinul sutelor, chiar), pentru a obține imagini de o complexitate izbitoare.

E posibil chiar să umplem un cadru standard de 35 mm cu portretul unei furnici Exclamation. Totuși, deja la acest nivel de mărire nu ne va fi suficient un obiectiv macro, ci va trebui să utilizăm unul de microscop. Conectându-l la aparat cu ajutorul unui adaptor și a unui burduf macro, devine posibilă observarea unor formațiuni minuscule, evident imposibile de deslușit cu ochiul liber.

Mutând focalizarea din aproape în aproape și realizând câteva sute de cadre, devine posibilă obținerea unor imagini clare și extrem de bogate în detalii, cu rapoarte de mărire de cca. 15-20:1. Nici suprapunerea nu va fi realizată manual, ci folosind un software specializat pentru focus stacking: fie - cazul cel mai fericit - Zerene Stacker, un produs comercial, fie unul freeware ca PicoLay sau Combine ZP.

Există detalii chiar mai minuscule decât cele de pe capul unei furnici pe care le putem observa astfel, ca de exemplu părul de pe picioarele... unui țânțar.

Puteți observa mai îndeaproape acest lucru în clipul următor, distribuit pe Youtube:


Sau, dacă doriți să plonjați cu adevărat în microcosmosul celular, puteți apela la un microscop digital de laborator, ca Nikon N-Storm. Clipul promoțional e grăitor în acest sens:

Sus
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum