Luminance HDR 2.3.1 -pentru procesarea mai avansată a fotografiilor cu latitudine de expunere extinsă
Sam Ian 11, 2014 4:29 pm
Discutam în articolul precedent despre PictureNaut 3.2, un program freeware pentru generarea imaginilor cu latitudine de expunere extinsă (HDR), gândit pentru o utilizare cât mai simplă și, în același timp, pentru a obține imagini cu un aspect final cât mai apropiat de realitate (cunoscută fiind predispoziția soft-urilor pentru generarea imaginilor HDR de a produce imagini cu un aspect suprarealist, mai degrabă pictural decât fotografic).
PictureNaut este totuși extrem de limitat, fiind incapabil de a produce rezultate cu adevărat spectaculoase, în stilul fotografiilor suprarealiste caracteristice curentului High Dynamic Range (da, putem vorbi în ultimii ani de un veritabil curent HDR în fotografie, în special de când tot mai multe aparate oferă posibilitatea fuzionării multiplelor expuneri direct din meniul dedicat retușării).
O aplicație mult mai avansată, capabilă a produce rezultate mult mai spectaculoase, este Luminance HDR 2.3.1, cunoscută în trecut ca QTPFS și disponibilă spre descărcare la qtpfsgui.sourceforge.net.
Aceasta dispune de opțiuni avansate de aliniere a imaginilor (automată, folosind algoritmul de stivuire Hugin, sau ajustabilă manual), dar și de o colecție bogată de algoritmi de mapare a tonurilor, care vor produce imagini HDR mai realiste sau, din contră, mai picturale. Va trebui, desigur, să jonglăm cu fiecare parametru și să-l ajustăm după preferințe, până ce obținem imaginea cea mai apropiată de gusturile noastre.
Am constatat că, personal, prefer algoritmul Mantiuk'06 pentru imagini cu un aspect suprarealist, ce se încadrează cel mai bine în concepția generală despre HDR și, la extrema opusă, algoritmul Fattal Alpha pentru imagini care să denote un minim de postprocesare, cu un aspect cât mai natural cu putință (însă, în același timp, cu mai multe detalii extrase din zonele de umbre decât ar reuși PictureNaut-ul).
Nu îmi rămâne decât să vă recomand să experimentați cât mai mult cu programul (care, apropo, poate deschide direct fișierele RAW, astfel încât economisiți timp, nemaifiind nevoie să le salvați ca TIFF), și să faceți cât mai multe fotografii pe care să le puteți fuziona prin maparea tonurilor.
În continuare, puteți vedea aceleași două imagini pe care le-am prelucrat și cu PictureNaut, în varianta beneficiind de posibilitățile extinse ale Luminance HDR:
Și, pe lângă acestea, alte două imagini, înfățișând piața Mihai Viteazul și cartierul Andrei Mureșanu:
De remarcat că momentul apusului de soarese pretează excelent la realizarea de fotografii cu latitudine de expunere extinsă, deoarece atunci cerul este cel mai spectaculos, lucru pe care am dori să-l evidențiem în imaginile noastre de călătorie, însă pe cât posibil, am dori să păstrăm și detalii de pe suprafețele de sol - lucru practic imposibil cu o singură expunere și tehnologia actuală, ce permite stocarea de imagini cu o diferență de maximum 12 până la 13,5 trepte de expunere între suprafețele cele mai luminoase și cele mai întuencate.
PictureNaut este totuși extrem de limitat, fiind incapabil de a produce rezultate cu adevărat spectaculoase, în stilul fotografiilor suprarealiste caracteristice curentului High Dynamic Range (da, putem vorbi în ultimii ani de un veritabil curent HDR în fotografie, în special de când tot mai multe aparate oferă posibilitatea fuzionării multiplelor expuneri direct din meniul dedicat retușării).
O aplicație mult mai avansată, capabilă a produce rezultate mult mai spectaculoase, este Luminance HDR 2.3.1, cunoscută în trecut ca QTPFS și disponibilă spre descărcare la qtpfsgui.sourceforge.net.
Aceasta dispune de opțiuni avansate de aliniere a imaginilor (automată, folosind algoritmul de stivuire Hugin, sau ajustabilă manual), dar și de o colecție bogată de algoritmi de mapare a tonurilor, care vor produce imagini HDR mai realiste sau, din contră, mai picturale. Va trebui, desigur, să jonglăm cu fiecare parametru și să-l ajustăm după preferințe, până ce obținem imaginea cea mai apropiată de gusturile noastre.
Am constatat că, personal, prefer algoritmul Mantiuk'06 pentru imagini cu un aspect suprarealist, ce se încadrează cel mai bine în concepția generală despre HDR și, la extrema opusă, algoritmul Fattal Alpha pentru imagini care să denote un minim de postprocesare, cu un aspect cât mai natural cu putință (însă, în același timp, cu mai multe detalii extrase din zonele de umbre decât ar reuși PictureNaut-ul).
Nu îmi rămâne decât să vă recomand să experimentați cât mai mult cu programul (care, apropo, poate deschide direct fișierele RAW, astfel încât economisiți timp, nemaifiind nevoie să le salvați ca TIFF), și să faceți cât mai multe fotografii pe care să le puteți fuziona prin maparea tonurilor.
În continuare, puteți vedea aceleași două imagini pe care le-am prelucrat și cu PictureNaut, în varianta beneficiind de posibilitățile extinse ale Luminance HDR:
Și, pe lângă acestea, alte două imagini, înfățișând piața Mihai Viteazul și cartierul Andrei Mureșanu:
De remarcat că momentul apusului de soarese pretează excelent la realizarea de fotografii cu latitudine de expunere extinsă, deoarece atunci cerul este cel mai spectaculos, lucru pe care am dori să-l evidențiem în imaginile noastre de călătorie, însă pe cât posibil, am dori să păstrăm și detalii de pe suprafețele de sol - lucru practic imposibil cu o singură expunere și tehnologia actuală, ce permite stocarea de imagini cu o diferență de maximum 12 până la 13,5 trepte de expunere între suprafețele cele mai luminoase și cele mai întuencate.
Re: Luminance HDR 2.3.1 -pentru procesarea mai avansată a fotografiilor cu latitudine de expunere extinsă
Mier Feb 05, 2014 3:43 pm
Lăsarea serioasă a iernii vine cu provocări fotografice pe măsură, alegerea expunerii astfel încât să avem un cadru echilibrat, pe întreaga sa suprafață, atât în zonele luminoase, cât și în cele umbrite, devenind parcă mai dificilă ca oricând.
Mai exact, în condițiile în care zăpada reflectă o cantitate însemnată de lumină înspre exponometrul aparatului, acesta are tendința de a subexpune cadrul. Mișcarea naturală ar fi să supraexpunem noi cu cca. 0,7-1 treaptă EV... însă în această situație vom pierde toate detaliile de pe cer, care va fi evident supraexpus.
Realizarea unei imagini tip HDR devine cea mai la îndemână soluție: fotografia de mai jos a fost asamblată pornind de la trei cadre în format RAW, cu diferență de câte două tepte între expuneri (capturate folosind funcția Bracketing de pe Nikon D90), folosind Luminance HDR (alegând algoritmul Fattal).
Ar fi fost practic imposibilă obținerea acestui cadru direct din aparat: dacă doream să redau corect albul zăpezii, ardeam cerul și pierdeam numeroase detalii de pe suprafața înzăpezită. Dacă expuneam pentru cer, aș fi întunecat prea tare copacii. Iar o medie oarecum acceptabilă ar fi dus la un cadru banal, realizat parcă în modul Program al aparatului.
A trebuit așadar să realizez toate trei cadrele, fuzionându-le apoi utilizând funcția Mapare Tonuri din Luminance HDR - iar efortul a meritat, cu siguranță.
Mai exact, în condițiile în care zăpada reflectă o cantitate însemnată de lumină înspre exponometrul aparatului, acesta are tendința de a subexpune cadrul. Mișcarea naturală ar fi să supraexpunem noi cu cca. 0,7-1 treaptă EV... însă în această situație vom pierde toate detaliile de pe cer, care va fi evident supraexpus.
Realizarea unei imagini tip HDR devine cea mai la îndemână soluție: fotografia de mai jos a fost asamblată pornind de la trei cadre în format RAW, cu diferență de câte două tepte între expuneri (capturate folosind funcția Bracketing de pe Nikon D90), folosind Luminance HDR (alegând algoritmul Fattal).
Ar fi fost practic imposibilă obținerea acestui cadru direct din aparat: dacă doream să redau corect albul zăpezii, ardeam cerul și pierdeam numeroase detalii de pe suprafața înzăpezită. Dacă expuneam pentru cer, aș fi întunecat prea tare copacii. Iar o medie oarecum acceptabilă ar fi dus la un cadru banal, realizat parcă în modul Program al aparatului.
A trebuit așadar să realizez toate trei cadrele, fuzionându-le apoi utilizând funcția Mapare Tonuri din Luminance HDR - iar efortul a meritat, cu siguranță.
- Photomatix Pro 5.0 - probabil cel mai puternic program pentru procesarea fotografiilor HDR
- Nikon CaptureNX-D - aplicația pentru procesarea fișierelor RAW, gratuită până în septembrie
- Stolen Camera Finder - un site pentru prevenirea furtului aparatelor și al fotografiilor
- Tableta Serioux S716TAB - cel mai ușor dispozitiv pentru backup-ul fotografiilor de călătorie
- Nivela cu bulă de aer pentru patina de blitz - pentru când dorim să fotografiem panorame
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
|
|