Film alb-negru vs color: Kodak BW400CN vs Kodak ColorPlus ISO 200
Mar Noi 05, 2013 3:38 pm
Timp de zeci de ani, singurele filme ce erau disponibile pe piața românească au fost cele alb-negru: mai bune sau, din contră, cu o granulație vizibilă, de proveniență est-germană sau sovietică. Filmul color era o raritate înainte de 1989, astfel că, odată cu deschiderea spre exterior adusă de Revoluție, toată lumea și-a dorit să fotografieze color, filmul alb-negru căzând (aproape complet) în uitare.
Era digitală ce s-a instaurat odată cu începutul noului mileniu aproape că a eradicat producția aparatelor pe film, Nikon FM10, despre care ați putut citi în paginile forumului, fiind ultimul SLR ce mai poate fi găsit nou pe piață.
Mulțumită mișcării lomografice, inițiate de un grup studenți ai Academiei de Arte din Viena, despre care voi reveni într-un articol viitor, asistăm în prezent la o relansare a fotografiei pe film, ce câștigă pe zi ce trece tot mai mulți adepți, reuniți sub sloganul Viitorul este analog.
Problema este că dacă dorim în ziua de azi să fotografiem pe film, opțiunile pe care le avem în ceea ce privește materia de bază, filmul, ne sunt destul de limitate: majoritatea magazinelor foto comercializează aceleași Kodak ColorPlus sau Fuji Fujicolor care, într-adevăr, sunt extrem de convenabile ca preț (10-12 lei), dar oferă și performanțe limitate, granulația fiind destul de deranjantă, în special pe zonele de culori închise, după cum se poate vedea în imaginea de mai jos:
Fotografie realizată cu un aparat Zorki 4, obiectiv Jupiter-8 50 mm f/2, pe film Kodak ColorPlus ISO 200
Fotografie realizată cu un aparat Nikon F60, obiectiv 18-55 mm, pe film Kodak ColorPlus ISO 200
Putem corecta aceste neajunsuri investind în filme de calitate superioară, mai greu de găsit și cu un preț pe măsură. Astfel, într-o vizită la București fiind, am decis să-mi achiziționez câteva filme Kodak BW400CN - filme alb-negru profesionale, ce pot fi însă developate prin procesul chimic C-41, de aceeași mașină MiniLab ca filmele color.
Pot spune că a fost dragoste la prima... developare. Nu doar că imaginile sunt clare și luminoase, dar senzația este că fiecare detaliu e la locul lui, frumos conturat, fotografiile arătând sensibil mai bine decât cele de pe filmele color ieftine. Practic, cei 27 lei investiți într-un film de calitate profesională, precum BW400CN pe care mi le-am cumpărat eu, merită pe deplin, oricum mult mai mult decât ordinul de mărime, de 2,7 ori față de un film "de buget".
Puteți vedea mai jos câteva imagini realizate cu Nikon F60, pe film Kodak BW400CN, pe care le-am încărcat pe server-ele Lomography:
Obiectiv fix de 50 mm, f/1,8 AF-D
Obiectiv Tokina 11-16 mm, f/2,8
Obiectiv fix de 50 mm, f/1,8 AF-D
Obiectiv fix de 35 mm, f/1,8 G DX - de unde și vignetarea ușoară a colțurilor
Obiectiv fix de 60 mm, f/2,8 AF-D
Personal, nu îmi rămâne decât să-mi exprim dorința ca producătorii să mențină filmul alb-negru cât mai mult timp pe piață, în cantități suficiente - nu arareori se întâmplă ca acesta să nu fie prezent pe stoc chiar la distribuitorii de prim rang, de talia F64. Așadar, dacă vă pasionează subiectul, achiziționați-le cu proxima ocazie .
Era digitală ce s-a instaurat odată cu începutul noului mileniu aproape că a eradicat producția aparatelor pe film, Nikon FM10, despre care ați putut citi în paginile forumului, fiind ultimul SLR ce mai poate fi găsit nou pe piață.
Mulțumită mișcării lomografice, inițiate de un grup studenți ai Academiei de Arte din Viena, despre care voi reveni într-un articol viitor, asistăm în prezent la o relansare a fotografiei pe film, ce câștigă pe zi ce trece tot mai mulți adepți, reuniți sub sloganul Viitorul este analog.
Problema este că dacă dorim în ziua de azi să fotografiem pe film, opțiunile pe care le avem în ceea ce privește materia de bază, filmul, ne sunt destul de limitate: majoritatea magazinelor foto comercializează aceleași Kodak ColorPlus sau Fuji Fujicolor care, într-adevăr, sunt extrem de convenabile ca preț (10-12 lei), dar oferă și performanțe limitate, granulația fiind destul de deranjantă, în special pe zonele de culori închise, după cum se poate vedea în imaginea de mai jos:
Fotografie realizată cu un aparat Zorki 4, obiectiv Jupiter-8 50 mm f/2, pe film Kodak ColorPlus ISO 200
Fotografie realizată cu un aparat Nikon F60, obiectiv 18-55 mm, pe film Kodak ColorPlus ISO 200
Putem corecta aceste neajunsuri investind în filme de calitate superioară, mai greu de găsit și cu un preț pe măsură. Astfel, într-o vizită la București fiind, am decis să-mi achiziționez câteva filme Kodak BW400CN - filme alb-negru profesionale, ce pot fi însă developate prin procesul chimic C-41, de aceeași mașină MiniLab ca filmele color.
Pot spune că a fost dragoste la prima... developare. Nu doar că imaginile sunt clare și luminoase, dar senzația este că fiecare detaliu e la locul lui, frumos conturat, fotografiile arătând sensibil mai bine decât cele de pe filmele color ieftine. Practic, cei 27 lei investiți într-un film de calitate profesională, precum BW400CN pe care mi le-am cumpărat eu, merită pe deplin, oricum mult mai mult decât ordinul de mărime, de 2,7 ori față de un film "de buget".
Puteți vedea mai jos câteva imagini realizate cu Nikon F60, pe film Kodak BW400CN, pe care le-am încărcat pe server-ele Lomography:
Obiectiv fix de 50 mm, f/1,8 AF-D
Obiectiv Tokina 11-16 mm, f/2,8
Obiectiv fix de 50 mm, f/1,8 AF-D
Obiectiv fix de 35 mm, f/1,8 G DX - de unde și vignetarea ușoară a colțurilor
Obiectiv fix de 60 mm, f/2,8 AF-D
Personal, nu îmi rămâne decât să-mi exprim dorința ca producătorii să mențină filmul alb-negru cât mai mult timp pe piață, în cantități suficiente - nu arareori se întâmplă ca acesta să nu fie prezent pe stoc chiar la distribuitorii de prim rang, de talia F64. Așadar, dacă vă pasionează subiectul, achiziționați-le cu proxima ocazie .
- Kodak ProFoto 100 - un film profesional ce nu se sperie de trecerea timpului
- Filmul Kodak T-Max P3200, sau cum să fotografiem fără trepied, în spații slab luminate
- Nikon F60, noul meu SLR pe film. Primele impresii după achiziționare
- Nikon F55 sau începuturile mai puțin reușite ale fabricii nikon-ești din Thailanda
- Să sărbătorim împreună Ziua Internațională a Fotografiei pe Film!
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
|
|