Cerul și pământul, fotografiate corect dintr-o singură expunere cu ajutorul fltrelor degrade pe sistem Cokin
Dum Mai 05, 2013 9:32 am
Nu de puține ori, am dori să fotografiem și subiecte aflate (ușor) pe altă direcție decât exact cea în care cad razele soarelui, sau cerul nu este de un albastru imaculat, ci are un aspect tern, "ars", iar timpul limitat nu ne permite să revenim la momentul optim pentru a realiza cadrul ideal, cu care să ne mândrim în toate expozițiile online și din viața reală.
Dacă dispunem de un trepied, putem realiza mai multe cadre activând funcția Bracketing a aparatului, supra- și/sau subexpunând după necesitate, astfel încât să obținem câte o imagine cu terenul expus corect și cerul ars și alta cu terenul în întunecime și având acum cerul expus corect.... iar apoi, să trecem la munca de Photoshop-are, până ce obținem imaginea pe care ne-am dorit-o.
De acord, e posibil... dar se poate și mai simplu, să obținem imaginea corect expusă pe întreaga ei suprafață încă de la declanșare. Tot ce ne trebuie este un filtru degrade (Gradual Grey), cu care vom echilibra expunerea, întunecând ușor partea de cer a imaginii, astfel încât aceasta să fie redată corect la aceiași parametri de expunere necesari fotografierii părții de sol (care, evident, necesită mai multă lumină).
Putem apela în acest sens la filtrele pe sistem Cokin - P121L Gradual Grey ND2, sau P121 Gradual Grey ND8 - diferența dintre ele fiind intensitatea efectului - moderată în cazul ND2, utilă când e nevoie de echilibrări subtile ale expunerii, sau intensă în cazul ND8, utilă în zilele când lumina ne este realmente nefavorabilă (nu trebuie, în acest caz, să ne așteptăm chiar la miracole, însă rezultatul va fi net mai bun decât am putea obține dintr-o singură expunere fără filtru).
Cum procedăm:
Puteți vedea mai jos o imagine de test, înfățișând același susibect cu și fără filtrul degrade Cokin:
Parametrii expunerii sunt aceiași în ambele cazuri: ISO 200, 1/200 sec., f/16, 18 mm.
Imaginile au fost realizate în timpul vizitei mele împreună cu autoarea Calatorie-Fotografie.BlogSpot.RO, proprietara setului de filtre Cokin, la Laguna Albastră, despre care ați putut citi într-o postare anterioară.
Dacă dispunem de un trepied, putem realiza mai multe cadre activând funcția Bracketing a aparatului, supra- și/sau subexpunând după necesitate, astfel încât să obținem câte o imagine cu terenul expus corect și cerul ars și alta cu terenul în întunecime și având acum cerul expus corect.... iar apoi, să trecem la munca de Photoshop-are, până ce obținem imaginea pe care ne-am dorit-o.
De acord, e posibil... dar se poate și mai simplu, să obținem imaginea corect expusă pe întreaga ei suprafață încă de la declanșare. Tot ce ne trebuie este un filtru degrade (Gradual Grey), cu care vom echilibra expunerea, întunecând ușor partea de cer a imaginii, astfel încât aceasta să fie redată corect la aceiași parametri de expunere necesari fotografierii părții de sol (care, evident, necesită mai multă lumină).
Putem apela în acest sens la filtrele pe sistem Cokin - P121L Gradual Grey ND2, sau P121 Gradual Grey ND8 - diferența dintre ele fiind intensitatea efectului - moderată în cazul ND2, utilă când e nevoie de echilibrări subtile ale expunerii, sau intensă în cazul ND8, utilă în zilele când lumina ne este realmente nefavorabilă (nu trebuie, în acest caz, să ne așteptăm chiar la miracole, însă rezultatul va fi net mai bun decât am putea obține dintr-o singură expunere fără filtru).
Cum procedăm:
- Montăm inelul adaptor pe filetul pentru filtre al obiectivului nostru. Inelele adaptoare sunt de mai multe mărimi, în funcție de diametrul obiectivului pe care le vom utiliza. Spre exemplu, pe obiectivul Nikon 18-105, cu filet de 67 mm, vom folosi adaptorul dedicat, Cokin P467.
- Fixăm holder-ul de filtre BP-400A de inelul adaptor
- Reglăm expunerea pentru partea de pământ din imagine, eventual realizăm o fotografie de probă. Dacă pământul e redat corect și cerul e surpaexpus, totul este în regulă - cerul va fi corectat la introducerea filtrului.
- Glisăm, într-unul din locașurile holder-ului, filtrul (de formă pătrată, standardul Cokin) pe care îl dorim. Putem fie să coborâm filtrul total în rama adaptoare, caz în care vom obține intensitatea sa maximă, fie, cum acesta este colorat în degrade, să îl introducem doar parțial în adaptor, aplicând efectul doar minimal și pe o arie restrânsă a imaginii. Va trebui să avem grijă ca marginile filtrului să nu se reflecte în obiectiv - risc minim, dar existent.
- Realizăm o fotografie, care ar trebui să fie expusă corect, pe întreaga ei suprafață. Dacă nu suntem suficient de mulțumiți, ajustăm intensitatea filtrului și eventual jonglăm și cu expunerea.
Puteți vedea mai jos o imagine de test, înfățișând același susibect cu și fără filtrul degrade Cokin:
Parametrii expunerii sunt aceiași în ambele cazuri: ISO 200, 1/200 sec., f/16, 18 mm.
Imaginile au fost realizate în timpul vizitei mele împreună cu autoarea Calatorie-Fotografie.BlogSpot.RO, proprietara setului de filtre Cokin, la Laguna Albastră, despre care ați putut citi într-o postare anterioară.
- Noapte în plină zi cu filtrul ND 16x pe sistem Cokin P
- Tiny Planet - Globe: realizați planetuțe sau tuneluri dintr-o singură fotografie, folosind telefonul mobil
- Cum remediem problema cerului ars cu ajutorul filtrelor degrade colorate
- Cum echilibrăm expunerea pentru peisaje splendide când cerul e înnorat - Folosim fitrele degrade
- Cokin P vs Dorr Go vs B+W - Filtrele degrade testate comparativ la ieșirea pe teren
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
|
|