Obiectivul fix Nikon 35 mm sau cel de 50 mm? O privire comparativă
Vin Mar 29, 2013 2:05 pm
Am fost întrebat de fanii paginii mele de Facebook cu privire la care obiectiv fix ar fi mai bun pentru Nikon D3200, dintre cel de 35 mm și cel de 50 mm, ambele f/1,8, pentru fotografierea torturilor.
Întrucât dețin atât fixul de 35 mm f/1,8, cât și cel de 50 mm, pot spune că se completează reciproc, fiecare fiind optimizat pentru focala sa. Dacă obiectivul de 50 mm a fost gândit inițial pentru aparatele full-frame (unde are practic același unghi de cuprindere ca și cel de 35 mm pe un aparat cu senzor crop, în genul D3200), compatibilitatea cu sistemul DX ne permite să beneficiem de această focală și pe aparatele cu senzor crop, unde obținem o încadrare similară cu cea a montării unui obiectiv de 75 mm pe un aparat full-frame (precum mult mai scumpele D600 sau D800e). Vom trata în continuare exclusiv situația de pe aparatele DX, precum D3200 (dimensiuni senzor, 23,2 x 15,4 mm).
Obiectivul de 35 mm are o încadrare clasică, foarte naturală, similară privirii cu un singur ochi deschis. Din acest motiv, este preferatul fotografilor de stradă, care caută să surprindă instantanee similare celor pe care le-am vedea cu ochiul liber. Datorită diafragmei deschise, se pretează bine și la fotografierea în interioare mai întunecoase - i.e. muzee, biserici - noi putând utiliza timpi mai scurți de expunere fără a fi nevoiți să creștem ISO-ul (și să riscăm ca imaginile să iasă "purecoase").
Desigur, și obiectivul de 50 mm poate fi folosit cu egal succes în interior, doar că, urmare a unghiului mai limitat de cuprindere, va fi mai potrivit pentru portrete decât pentru cadrele generale, de ansamblu. De altfel, focala ceva mai lungă îl face ideal pentru portrete, unde se știe că obiectivele cu unghiul prea larg au tendința să deformeze trăsăturile faciale.
În ce privește fotografierea torturilor, ca să vă încapă în cadru fără să trebuiască să vă depărtați prea mult (riscând să vă stricați unghiul optim), alegeți mai bine obiectivul de 35 mm. Mai țineți însă cont că veți dori cât mai multe detalii, deci ar fi preferabil să nu fotografiați la diafragma cea mai deschisă (1,8-2,8, ci la valori închise, în jurul a 8-11, unde e preferabil să fotografiați la blitz - sau la două blitz-uri, pentru a putea șterge umbrele. Oricum, cel puțin un blitz cu cap rotativ e necesar, pe care îl puteți direcționa spre tavan, obținând o lumină similară cu cea diurnă. Personal, folosesc un SB-700).
Pentru început însă, puteți alege fără probleme obiectivul de 35 mm, și cum fotografiați în special subiecte statice, recurge la un trepied atunci când timpul mai lung de expunere o cere (pentru a evita ca imaginile să iasă mișcate, folosiți un trepied când timpul e mai lung de 1/20-1/30 sec.).
Încă ceva: dacă veți dori în viitor să achiziționați și obiectivul de 50 mm, alegeți doar varianta cu motor de focalizare în obiectiv, AF-S. Cea AF-D, care e mai ieftină (și care o am eu pe D90), nu focalizează decât manual pe aparate precum D3200, care nu au motor de focalizare încorporat.
Mai jos, puteți vedea câte o mostră, realizată cu fiecare obiectiv (din păcate, domeniul fotografiei culinare nu m-a preocupat până în prezent, încât să vă pot oferi :
Imagine realizată cu obiectivul de 50 mm f/1,8 AF-D:
Imagine realizată cu obiectivul de 35 mm f/1,8 AF-S:
Întrucât dețin atât fixul de 35 mm f/1,8, cât și cel de 50 mm, pot spune că se completează reciproc, fiecare fiind optimizat pentru focala sa. Dacă obiectivul de 50 mm a fost gândit inițial pentru aparatele full-frame (unde are practic același unghi de cuprindere ca și cel de 35 mm pe un aparat cu senzor crop, în genul D3200), compatibilitatea cu sistemul DX ne permite să beneficiem de această focală și pe aparatele cu senzor crop, unde obținem o încadrare similară cu cea a montării unui obiectiv de 75 mm pe un aparat full-frame (precum mult mai scumpele D600 sau D800e). Vom trata în continuare exclusiv situația de pe aparatele DX, precum D3200 (dimensiuni senzor, 23,2 x 15,4 mm).
Obiectivul de 35 mm are o încadrare clasică, foarte naturală, similară privirii cu un singur ochi deschis. Din acest motiv, este preferatul fotografilor de stradă, care caută să surprindă instantanee similare celor pe care le-am vedea cu ochiul liber. Datorită diafragmei deschise, se pretează bine și la fotografierea în interioare mai întunecoase - i.e. muzee, biserici - noi putând utiliza timpi mai scurți de expunere fără a fi nevoiți să creștem ISO-ul (și să riscăm ca imaginile să iasă "purecoase").
Desigur, și obiectivul de 50 mm poate fi folosit cu egal succes în interior, doar că, urmare a unghiului mai limitat de cuprindere, va fi mai potrivit pentru portrete decât pentru cadrele generale, de ansamblu. De altfel, focala ceva mai lungă îl face ideal pentru portrete, unde se știe că obiectivele cu unghiul prea larg au tendința să deformeze trăsăturile faciale.
În ce privește fotografierea torturilor, ca să vă încapă în cadru fără să trebuiască să vă depărtați prea mult (riscând să vă stricați unghiul optim), alegeți mai bine obiectivul de 35 mm. Mai țineți însă cont că veți dori cât mai multe detalii, deci ar fi preferabil să nu fotografiați la diafragma cea mai deschisă (1,8-2,8, ci la valori închise, în jurul a 8-11, unde e preferabil să fotografiați la blitz - sau la două blitz-uri, pentru a putea șterge umbrele. Oricum, cel puțin un blitz cu cap rotativ e necesar, pe care îl puteți direcționa spre tavan, obținând o lumină similară cu cea diurnă. Personal, folosesc un SB-700).
Pentru început însă, puteți alege fără probleme obiectivul de 35 mm, și cum fotografiați în special subiecte statice, recurge la un trepied atunci când timpul mai lung de expunere o cere (pentru a evita ca imaginile să iasă mișcate, folosiți un trepied când timpul e mai lung de 1/20-1/30 sec.).
Încă ceva: dacă veți dori în viitor să achiziționați și obiectivul de 50 mm, alegeți doar varianta cu motor de focalizare în obiectiv, AF-S. Cea AF-D, care e mai ieftină (și care o am eu pe D90), nu focalizează decât manual pe aparate precum D3200, care nu au motor de focalizare încorporat.
Mai jos, puteți vedea câte o mostră, realizată cu fiecare obiectiv (din păcate, domeniul fotografiei culinare nu m-a preocupat până în prezent, încât să vă pot oferi :
Imagine realizată cu obiectivul de 50 mm f/1,8 AF-D:
Imagine realizată cu obiectivul de 35 mm f/1,8 AF-S:
- Teleobiectivele Nikon 55-300 vs 70-300 mm. O privire comparativa
- Obiectivul kit Nikon 18-55 mm f/3,5-5,6 VR, între mit și realitate
- Festivalul Mioritmic - fotografia de club cu Nikon D90 și obiectivul de 50 mm f/1,8
- Nikon D90 vs Nikon D800 testate in fotografia urbana
- Obiectiv DX pe aparat full-frame? De ce nu? Testând Nikon 55-300 mm DX pe DSLR-ul Nikon D800
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
|
|