Acoperire de 180 grade din doar două cadre cu Nikon 10,5 mm f/2,8 G ED Fisheye
Joi Aug 29, 2013 6:04 am
Realizarea panoramelor urbane, deși neîndoielnic aducătoare de mari satisfacții, este o operațiune ce se poate dovedi laborioasă, adeseori trebuind să tragem multe cadre, toate expuse unitar, pe care apoi să le asamblăm cu atenție, dacă dorim ca imaginea finală să pară dintr-o singură bucată.
Dacă acceptăm și o perspectivă mai interesantă asupra lucrurilor - precum cea pe care ar avea-o un pește, cu cristalinul său aproape sferic - vom constata că devine posibilă cuprinderea unor scene mult mai ample, într-o singură imagine. Sau că putem realiza panorame de 180 grade îmbinând doar două imagini - operațiune mult mai facilă decât a îmbina un număr de 6-7 fotografii.
Am avut de curând plăcerea să testez preț de câteva minute obiectivul Nikon 10,5 mm f/2,8 Fisheye, în Piața Unirii din Cluj. Deși aveam la mine doar Nikon-ul D3100 care, lipsindu-i motorul de focalizare, nu poate fi utilizat decât în modul manual cu obiectivele non-AF-S, am apreciat punerea la punct extrem de facilă oferită de acest obiectiv. Datorită focalei extrem de scurte (10,5 mm - sau 15,75 mm echivalentul full-frame), câmpul de profunzime e unul aproape atotcuprinzător - dacă îl reglăm pentru infinit, vom avea în planul de claritate practic toate obiectele de mai departe de 0,5 metri de aparat.
Și nu doar finisajele sunt net superioare Samyang-urilor (probabil cele mai răspândite obiective fisheye, datorită prețului lor redus)... și calitatea optică e incomparabilă (am avut mai demult un Samyang pe aparat și nu pot spune că am fost impresionat). În schimb, fisheye-ul de 10,5 mm se ridică la înălțimea numelui Nikon - care nu degeaba e cea mai răspândită marcă de DSLR-uri din țara noastră .
Unghiul de cuprindere specificat de producător este de 180 grade... nu trebuie să uităm însă că această valoare se referă la cuprinderea pe diagonală, încadrarea orizontală fiind inevitabil ceva mai strânsă. Ea este totuși îndeajuns de generoasă pentru ca, trăgând doar două cadre, să avem o margine de îmbinare suficientă pentru a putea asambla o fotografie panoramică, după cum puteți vedea mai jos:
-Jumătatea stângă:
-Jumătatea dreaptă:
-Panorama asamblată
(Am păstrat intenționat marginile zidurilor, pentru a evidenția deschiderea de 180 grade obținută).
Distorsiunile de tip butoi de la extremități sunt inevitabile, acestea accentuându-se odată cu scurtarea distanței focale. Însă tocmai ele dau farmecul unui obiectiv fisheye: cu un pic de antrenament, vom reuși să le utilizăm în mod creativ, pentru a realiza compoziții inedite, imposibile cu orice alt fel de obiectiv. Și deși e destul de improbabil ca un fisheye să devină obiectivul pe care îl folosim în majoritatea timpului, cu siguranță ne va aduce câteva cadre reușite .
Dacă acceptăm și o perspectivă mai interesantă asupra lucrurilor - precum cea pe care ar avea-o un pește, cu cristalinul său aproape sferic - vom constata că devine posibilă cuprinderea unor scene mult mai ample, într-o singură imagine. Sau că putem realiza panorame de 180 grade îmbinând doar două imagini - operațiune mult mai facilă decât a îmbina un număr de 6-7 fotografii.
Am avut de curând plăcerea să testez preț de câteva minute obiectivul Nikon 10,5 mm f/2,8 Fisheye, în Piața Unirii din Cluj. Deși aveam la mine doar Nikon-ul D3100 care, lipsindu-i motorul de focalizare, nu poate fi utilizat decât în modul manual cu obiectivele non-AF-S, am apreciat punerea la punct extrem de facilă oferită de acest obiectiv. Datorită focalei extrem de scurte (10,5 mm - sau 15,75 mm echivalentul full-frame), câmpul de profunzime e unul aproape atotcuprinzător - dacă îl reglăm pentru infinit, vom avea în planul de claritate practic toate obiectele de mai departe de 0,5 metri de aparat.
Și nu doar finisajele sunt net superioare Samyang-urilor (probabil cele mai răspândite obiective fisheye, datorită prețului lor redus)... și calitatea optică e incomparabilă (am avut mai demult un Samyang pe aparat și nu pot spune că am fost impresionat). În schimb, fisheye-ul de 10,5 mm se ridică la înălțimea numelui Nikon - care nu degeaba e cea mai răspândită marcă de DSLR-uri din țara noastră .
Unghiul de cuprindere specificat de producător este de 180 grade... nu trebuie să uităm însă că această valoare se referă la cuprinderea pe diagonală, încadrarea orizontală fiind inevitabil ceva mai strânsă. Ea este totuși îndeajuns de generoasă pentru ca, trăgând doar două cadre, să avem o margine de îmbinare suficientă pentru a putea asambla o fotografie panoramică, după cum puteți vedea mai jos:
-Jumătatea stângă:
-Jumătatea dreaptă:
-Panorama asamblată
(Am păstrat intenționat marginile zidurilor, pentru a evidenția deschiderea de 180 grade obținută).
Distorsiunile de tip butoi de la extremități sunt inevitabile, acestea accentuându-se odată cu scurtarea distanței focale. Însă tocmai ele dau farmecul unui obiectiv fisheye: cu un pic de antrenament, vom reuși să le utilizăm în mod creativ, pentru a realiza compoziții inedite, imposibile cu orice alt fel de obiectiv. Și deși e destul de improbabil ca un fisheye să devină obiectivul pe care îl folosim în majoritatea timpului, cu siguranță ne va aduce câteva cadre reușite .
Obiectivul Nikon 10,5 mm fisheye, f/2,8 G ED
- Schimb teleobiectiv Nikon 55-300 mm cu Samyang 8 mm Fisheye
- Canon EOS M, un mirrorless cu senzor APS-C, de doar 298 grame
- Obiectiv DX pe aparat full-frame? De ce nu? Testând Nikon 55-300 mm DX pe DSLR-ul Nikon D800
- Știrea Zilei: Buy-back în condiții deosebite pentru Nikon D3100, doar azi!
- Petrecere în stil moroșan cu Samyang 8 mm f/3,5 Fisheye
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum